Μπορεί να σε ενδιαφέρει να μάθεις πως να επικοινωνείς σωστά με τον άνθρωπο σου, μπορεί να σε ενδιαφέρει να μάθεις το πως να επικοινωνείς σωστά μέσα στις σχέσεις σου στο εργασιακό περιβάλλον.
Ό,τι και αν σε ενδιαφέρει, αν έχει να κάνει με ανθρώπινη συμπεριφορά, οι κανόνες σωστής επικοινωνίας μπορούν να σε βοηθήσουν να έχεις καλύτερες και ποιοτικότερες σχέσεις και σε αυτό το άρθρο θα σου πω το πως να κάνεις κάτι τέτοιο!
Τα πάντα στη ζωή είναι ο κύκλος των ανθρώπων που σε περιβάλλουν
Για να μπορέσεις όμως να σταθείς σωστά μέσα σε ένα οικοσύστημα με ανθρώπους, θα πρέπει να έχεις κάποιες δεξιότητες που να προάγουν τη διατήρηση αυτών των σχέσεων. Και δε μιλάω μόνο για διαπροσωπικές σχέσεις εδώ. Είναι και οι σχέσεις στα εργασιακά περιβάλλοντα που είναι πολύ σημαντικές, αλλά και οι σχέσεις με την οικογένεια μας.
Εκτός λοιπόν από το γνωστό νόμο του πρώτα δίνουμε και μετά παίρνουμε, υπάρχει και κάτι ακόμα που μπορείς να κάνεις και να έχεις καταπληκτικά αποτελέσματα με τις σχέσεις σου. Θα είναι σα να μαγεύεις τους ανθρώπους και φυσικά θα θέλουν να μένουν δίπλα σου για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Related Article: Πως να ξεπεράσω την ερωτική απογοήτευση
Η Τέχνη της Ενεργητικής Ακρόασης
Ο Ernesto Sirolli, σε ομιλία του στο TED «Want to help someone? Shut up and listen» υποστηρίζει ότι το πρώτο βήμα για καλύτερες σχέσεις είναι να ακούμε τους ανθρώπους που προσπαθούμε να βοηθήσουμε. Αυτό το πολύ απλό πράγμα είναι εξαιρετικής σημασίας, αλλά συχνά, αποτυγχάνουμε να το πράξουμε.
Υπάρχουν δύο τύποι ακρόασης εδώ που πρέπει να γνωρίζουμε. Η ενεργητική και η παθητική!
“Το να κάθεσαι και να ακούς τον άλλον είναι μια παθητική πράξη. Από το πόσο ενεργητικά θα την κάνεις όμως, θα εξαρτηθεί και η ποιότητα της σχέσης σου με αυτόν τον άνθρωπο.” – Terry Hatziieremias
Η ακρόαση είναι μια παθητική πράξη στη βάση της. Τι εννοούμε όμως με αυτό σε πρώτη φάση; Φαντάσου μια τάξη στο λύκειο που ο καθηγητής μιλάει γιατί πρέπει να μιλήσει και τα παιδιά ακούν γιατί πρέπει να ακούσουν. Αυτό είναι μια κατάσταση αδιάφορη, χωρίς ιδιαίτερη ανταλλαγή ενέργειας. Αυτή είναι και η έννοια της παθητικής ακοής. Το ερώτημα είναι πως να την κάνουμε ενεργητική.
Τι Σημαίνει Αφουγκράζομαι
Η απάντηση έρχεται από μια πολύ ωραία λέξη που έχουμε στο Ελληνικό μας λεξιλόγιο. Τη λέξη “αφουγκράζομαι”. Όταν αφουγκραζόμαστε λοιπόν τον συνομιλητή μας αυτό απαιτεί την ενεργητική, αλλά και την συναισθηματική μας εμπλοκή σε αυτά που λέγονται. Είναι άρα ένα εντελώς διαφορετικό επίπεδο αλληλεπίδρασης.
Στο παράδειγμα με τον καθηγητή. Δε νιώθει το ίδιο ένας καθηγητής που απλά μιλάει για να μιλήσει στην τάξη του και ένας καθηγητής που όταν μιλάει, τα παιδιά δείχνουν ενδιαφέρον, κάνουν ερωτήσεις και συναισθάνονται αυτό που τους λέει. Είναι δύο εντελώς διαφορετικές εικόνες.
Κανόνες Σωστής Επικοινωνίας
Οι κανόνες εδώ που θέλω να κρατήσεις είναι βασικά πέντε και ο ένας είναι πιο σημαντικός από τον άλλον! Τους κανόνες αυτούς τους γνωρίζουν αυτοί που έχουν τελειοποιήσει την επικοινωνία τους, και οπωσδήποτε θα πρέπει να τους γνωρίζουν αυτοί που θέλουν να ασχοληθούν με την ηγεσία.
Related Article: Τι είναι η ηγεσία και πως να ηγηθείς σωστά στους άλλους
- Οι καλοί ακροατές είναι συχνά και καλοί ομιλητές.
- Αυτός που αφουγκράζεται κατανοεί την πληροφορία σε βαθύτερο επίπεδο και τη συγκρατεί περισσότερο.
- Κερδίζεις με ευκολία τις καρδιές των ανθρώπων όταν επικοινωνείς σωστά.
- Μπορείς να επηρεάσεις πιο εύκολα άτομα και καταστάσεις αν έχεις τελειοποιήσει την επικοινωνιακή σου ικανότητα.
- Αν θέλεις να βοηθήσεις κάποιον, πρώτα άκουσε τον!
Παρακάτω εκτός από τους κανόνες που μόλις σου έδωσα, θα σου πω και τα σημαντικότερα στοιχεία-νοοτροπίες που πρέπει να έχεις στην επικοινωνία σου. Τα στοιχεία ή οι νοοτροπίες που θα δώσω θα σε βοηθήσουν να αναπτύξεις τη δεξιότητα του καλού ακροατή και φυσικά να τελειοποιήσεις την τέχνη της επικοινωνίας. Στο τέλος της μέρας όλα αυτά τα κάνουμε για να γίνουμε εμείς καλύτεροι και να μπούμε στην προσωπική μας ανάπτυξη.
1. Χρησιμοποίησε τα μάτια σου σωστά
Η προσοχή μας, είναι ένα από τα στοιχεία ενεργητικού μας. Είναι ζωτικής σημασίας λοιπόν μαζί με τα αυτιά μας, να έχουμε επικεντρωμένα και τα μάτια μας στον συγκεκριμένο άνθρωπο που μας μιλά. Αυτό το κάνουμε για δύο βασικά λόγους.
Νούμερο ένα είναι γιατί έτσι είναι το σωστό και το ευγενικό. Όταν δηλαδή μας μιλάει κάποιος εμείς να τον κοιτάμε. Φαντάσου να μιλάς με έναν άνθρωπο και να κοιτάει αλλού. Είσαι σαν να σου λέει ότι δεν σε εκτιμά. Επειδή λοιπόν ποτέ δε θέλουμε να περάσουμε τέτοιο μήνυμα στον άλλον, όποιος και αν είναι αυτός, πάντα πρέπει να τον κοιτάμε τη στιγμή που μας μιλάει.
Νούμερο δύο, είναι για να συνειδητοποιήσουμε τα μη λεκτικά σήματα που μας δείχνει ο άνθρωπος την στιγμή που επικοινωνεί μαζί μας. Ο λόγος δηλαδή που κοιτάμε τον άλλον άνθρωπο είναι και για να συλλάβουμε τα μη λεκτικά σήματα. Η μη λεκτική επικοινωνία είναι σημαντικότερη από τη λεκτική.
2. Κάνε σωστές ερωτήσεις
Οι σωστές ερωτήσεις είναι το παν. Μη θεωρείς ότι κάθε άνθρωπος επικοινωνεί σωστά. Μπορεί να λέει άλλα και να εννοεί άλλα. Εσύ αυτό που πρέπει να κάνεις είναι σωστές ερωτήσεις, ώστε να καταλάβεις καλύτερα τι εννοεί πρώτον, και δεύτερον να τον βοηθήσεις να εμπεδώσει καλύτερα τη σκέψη του.
Το δεύτερο που ανέφερα είναι πολύ σημαντικό γιατί δεν μαθαίνουμε όλοι με τον ίδιο τρόπο. Κάποιος μπορεί να μαθαίνει παρατηρώντας, κάποιος άλλος διαβάζοντας, κάποιος ακούγοντας και κάποιος επικοινωνώντας.
Πολλές φορές μιλάμε για να εμπεδώσουμε καλύτερα τη σκέψη μας. – Terry Hatziieremias
Αν έχεις πέσει σε περίπτωση ανθρώπου που μαθαίνει επικοινωνώντας, και να προσθέσω ότι όλοι μας σε κάποιο βαθμό είμαστε έτσι, τότε να ξέρεις ότι αν του κάνεις τις σωστές ερωτήσεις θα τον βοηθήσεις αρκετά. Οι σωστές και to the point ερωτήσεις είναι το Α και το Ω στην επικοινωνία.
3. Αντέγραψε τη γλώσσα του σώματος
Στο παραπάνω βίντεο ο Tony Robbins μας λέει για τη δύναμη του Rapport. Είναι μια έννοια στα Αγγλικά πολύ ενδιαφέρουσα. Στα Ελληνικά, η μετάφραση είναι η λέξη συμπάθεια, αλλά δεν έχει καμία σχέση η Αγγλική έννοια με την Ελληνική απόδοση.
Οπότε πρέπει να το πω περιφραστικά φαντάζομαι. Rapport είναι όταν βρισκόμαστε σε μια κατάσταση συγχρονισμού με τον συνομιλητή μας και εκεί είμαστε και οι δύο 100% παρόντες. Αν κοιτάξω εγώ αλλού, θα κοιτάξεις και εσύ αλλού γιατί είσαι προσκολλημένος στον λόγο μου. Αυτό είναι ένα καλό παράδειγμα της κατάστασης Rapport και επιτυγχάνεται μόνο σε face to face συζητήσεις.
Ένας από τους καλύτερους τρόπους λοιπόν, για να μπεις σε μια τέτοια όμορφη κατάσταση επικοινωνίας με τον συνομιλητή σου είναι να αντιγράφεις τη γλώσσα του σώματος του! Αυτό που θα συμβεί είναι ότι υποσυνείδητα θα αρχίσει να αρέσκεται στην παρέα σου, γιατί τα όμοια αρέσουν τα όμοια.
Tip: Οι ερωτήσεις δεν δημιουργούν κατάσταση Rapport στην επικοινωνία. Μη ξεκινήσεις δηλαδή να ρωτάς 100 ερωτήσεις για να έρθεις σε τέτοια κατάσταση, γιατί δε θα έχεις αντίθετα αποτελέσματα.
4. Μη διακόπτεις συχνά και άσκοπα τον συνομιλητή σου
Αυτό μπορεί να είναι ένα από τα χειρότερα λάθη που μπορεί να κάνει ένας άνθρωπος όταν επικοινωνεί με κάποιον άλλον. Και όταν εδώ λέω να διακόψεις δεν εννοώ μόνο λεκτικά. Μπορείς να διακόψεις μια συζήτηση εύκολα και από τη γλώσσα του σώματος.
Δεν είναι ωραίο λοιπόν να διακόψεις τον άνθρωπο που έχει βρει τον ειρμό της σκέψης του και προσπαθεί να εκφραστεί εκείνη τη στιγμή. Επίσης κάτι άλλο που δεν είναι καθόλου ωραίο είναι το να διακόπτεις κάνοντας ερωτήσεις που δε σε ενδιαφέρουν. Fake ερωτήσεις δηλαδή.
Θεωρώ ότι είναι πολύ εύκολο να ανιχνεύσεις μία fake ερώτηση και όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο χάνω το σεβασμό μου και υποσυνείδητα σταματάω να επικοινωνώ με το συγκεκριμένο άτομο.
Το παν στην επικοινωνία είναι η αυθεντικότητα στο τέλος της μέρας. – Terry Hatziieremias
Related Article: Πως να είσαι σωστός ηγέτης
5. Μη βιάζεσαι να βγάλεις συμπεράσματα
Όταν ακούμε κάποιον να μιλάει, πολλές φορές βυθιζόμαστε στις δικές μας σκέψεις και δεν είμαστε 100% παρόντες. Οι σκέψεις συσσωρεύονται στο μυαλό μας και είναι δύσκολο να διακρίνουμε γεγονότα και σημάδια.
Οπότε καλή συμβουλή εδώ είναι το να μην προσπαθούμε να βλέπουμε επικριτικά τα πράγματα. Αυτό το κάνουν οι άνθρωποι όταν βγάζουν γρήγορα συμπεράσματα. Περίμενε άρα πρώτα να τελειώσει ο ομιλητής, και ύστερα διαμόρφωσε την εικόνα σου.
Συνήθως κάτι τέτοιο κάνουν συχνά οι γυναίκες. Βγάζουν εύκολα συμπεράσματα τα οποία τις περισσότερες φορές είναι λανθασμένα. Αν είσαι γυναίκα και καταφέρεις να ξεφύγεις από αυτην την παγίδα, θα εξελιχθεί πολύ η επικοινωνιακή σου ικανότητα.
Related Article: Παγίδες που πρέπει να αποφύγεις αν θες επιτυχία και ευτυχία
6. (Bonus) Κράτα μικρό καλάθι
Πολλοί άνθρωποι όταν μιλάνε για αρκετή ώρα λένε και βλακείες. Άλλοι παρουσιάζουν μια εικόνα που είναι εντελώς διαστρευλωμένη από την πραγματικότητα. Πάντα σε αυτά που ακούμε από άτομα που μιλούν πολύ, πρέπει να κρατάμε μικρό καλάθι.
Δεν είναι δύσκολο να διακρίνεις ένα ψέμα από τη γλώσσα του σώματος αυτού που το λέει, όμως μέχρι να φτάσει κάποιος σε εκείνο το επίπεδο κατανόησης της γλώσσας του σώματος, καλύτερα ας κρατάει μικρό καλάθι και ας μη πιστεύει το κάθε τι που ακούει.
Επίλογος
Όπως έχει πει ο Αριστοτέλης, ο άνθρωπος είναι κοινωνικό ον. Σκέψου άρα πόσο σημαντικό είναι το να ξέρεις πως να σταθείς σε μία συζήτηση.
Επίσης έχω γράψει ένα άρθρο και έχω φτιάξει και βίντεο animation που εμβαθύνω περισσότερο στη γλώσσα του σώματος. Διάβασε το εδώ.
Αν έχεις κάτι να προσθέσεις παρακαλώ άφησε μου το σχόλιο σου από κάτω και αν σου άρεσε αυτό το άρθρο που το γράφω εδώ και τρεις μέρες, κάνε μια κοινοποίηση στο Facebook να το διαβάσουν περισσότερα άτομα!
Τέλος κάτι που σίγουρα μπορεί να σε βοηθήσει είναι το δωρεάν κομμάτι του προγράμματος μου Morning Energy. Αν πας στο www.morning.gr και βάλεις τα στοιχεία σου θα σου δώσω μια καταπληκτική εκπαίδευση συμπληρωματική αυτού του άρθρου που θα σου μάθει από ανθρώπινη ψυχολογία.
Πραγματικά νομίζω ότι θα βοηθηθείς πολύ από αυτό το Project. Μπες στο www.morning.gr και προχώρα την προσωπκή σου ανάπτυξη ακόμα παραπάνω.
Στην επιτυχία σου,
Λευτέρης Χατζηιερεμίας
High Performance & Online Business Coach